Piața de transport de marfă post-coronavirus: pentru ce trebuie să se pregătească companiile de transport

Piața internațională de transport de marfă a fost „eliminată” din cauza pandemiei de coronavirus și se așteaptă la o scădere inevitabilă a traficului de marfă. Livrările de marfă vor scădea în primul rând din China, Italia, Franța, Spania – cele mai importante țări din lanțurile de aprovizionare ale lumii, în care producția s-a oprit aproape complet în timpul carantinei.

Majoritatea companiilor de transport și expediție au trimis angajații în vacanță „pe cheltuiala lor”. Terminalele de marfă sunt închise, liniile principale de containere sunt inactive, zborurile aeriene și maritime sunt anulate din cauza încărcării insuficiente. Este semnificativ faptul că întreruperi în transportul mărfurilor sunt observate în toate direcțiile, fie că este vorba de piețele europene, asiatice sau din Orientul Mijlociu. O povară suplimentară pentru întreprinderile mici și mijlocii constă în faptul că costurile de depozitare și timpul inactiv al mărfurilor în depozite cad pe umerii proprietarilor de mărfuri.

Experții prevăd că scăderea cifrei de afaceri a mărfurilor va fi prelungită, iar restaurarea volumelor anterioare poate dura mai multe luni. În același timp, nu numai industria de marfă și logistică va avea de suferit, ci și consumatorul final. Acum, piața de consum abia începe să simtă impactul crizei, deoarece există încă un stoc de mărfuri în depozitele angro. Însă când stocurile se vor epuiza, va fi un deficit, urmat de o creștere inevitabilă a prețului produselor.

Statul este principalul intermediar în „resetarea” afacerii de transport
Evident, industria transporturilor va avea nevoie de asistență guvernamentală, atât pe plan intern, cât și internațional. Și nu este vorba doar de reduceri fiscale, concedii de credit și prime de asigurare reduse pentru afaceri. Avem nevoie de măsuri concrete de sprijinire a companiilor de transport, care să vizeze liberalizarea pieței transportului internațional de mărfuri, eliminarea barierelor restrictive și reducerea birocratizării.

Pentru a da un impuls dezvoltării în continuare a transportului de mărfuri, statele trebuie să:
– Anulează toate restricțiile existente și sistemul de licențiere de transport: permise, TIR, permise ECMT etc. Piața transportului de mărfuri nu ar trebui să se bazeze pe disponibilitatea și numărul de autorizații pentru transportul într-o anumită țară, ci pe cererea existentă a consumatorilor și pe capacitatea transportatorilor de a livra mărfurile necesare în țara dorită.

– Anulează controlul obligatoriu al greutății pentru transportul produselor alimentare esențiale și nealimentare.

– Excludeți din lanțul de aprovizionare logistică agențiile de reglementare de stat care încetinesc procesul de transport al mărfurilor.

– Accelerarea procesului de digitalizare a industriei transporturilor și introducerea managementului electronic al documentelor. Toți șoferii profesioniști cu documente valabile trebuie să se afle într-o bază de date unică, care oferă automat acces la transportul internațional de mărfuri fără a fi nevoie de niciun permis de transport suplimentar.

Companiile de transport trebuie, de asemenea, să își reformateze activitățile:
– optimizarea costurilor curente;

– reorientarea categoriilor de mărfuri transportate: de exemplu, de la bunuri industriale la produse alimentare și mărfuri esențiale;

– stăpânește nișe noi, de exemplu, livrarea mărfurilor direct la punctele de vânzare sau direct la consumatorul final, ocolind depozitele logistice și terminalele de marfă.
Cu evenimentele recente și prognozele sumbre, este clar că pentru a supraviețui și a prospera în viitor, afacerea de transport va trebui să schimbe strategia. Acele scheme eficiente care au funcționat și s-au justificat de mulți ani nu vor ajuta în viitor. Este necesar să se adapteze rapid la condițiile dificile în schimbare.

Deja astăzi, companiile de transport se confruntă cu probleme precum scăderea fluxurilor de trafic, reorientarea de la un tip de transport la altul, profitabilitate scăzută și dumpingul de către companiile mici. Inevitabil, cei mai neadaptați jucători vor părăsi piața, în timp ce acele companii care dau dovadă de management eficient în această perioadă vor fi înaintea celorlalți atunci când economia mondială va începe să își revină.